Sunt una dintre acele persoane cărora le place căldura. Oriunde este mai bine decât acolo unde este frig. Când mi s-a zis “Hai, vizitează Roma!” nu am stat prea mult pe gânduri.

Este un oraș plin de istorie, cu o tentă mediteraneană, care merită vizitat chiar și pentru câteva zile.

Sejur în Roma

Sunt câteva zile libere la începutul lunii decembrie, le știți voi, perfecte pentru un sejur la Roma (noi am ales să dureze 4 zile), unde temperaturile sunt mai blânde decât în România, iar lista de posibile acțivități este lungă.

Pentru mine, Roma a fost al doilea oraș italian mare pe care l-am văzut. Undeva în adâncul meu mi-am dorit întotdeauna să văd cu ochii mei cât de mare este Colosseumul. Zis și făcut! Ultimele zile din noiembrie ale anului 2016 ne-au prins pe drum către Roma. Că doar se și spune des că “toate drumurile duc la Roma”.

Zilele ne-au bucurat cu soare din plin, chiar dacă seara aducea puțin cam multă răcoare. Am avut oportunitatea de a ne plimba mai peste tot, exact așa cum ne place. Nu am avut nevoie de prea multe haine groase – doar câteva așa, de o zi de toamnă puțin răcoroasă.

Cum am spus, clima este mai prietenoasă în Roma decât în România, dar asta nu înseamnă că diferețele sunt enorme. Gândiți-vă că trăiți o zi de toamnă caldă, undeva în centrul României. Rece dimineață, călduț peste zi, răcoros seara. Cam așa au fost și zilele noastre petrecute în Roma.

Cumva este puțin peste mână, deoarece trebuie să ai un rucsac la tine pentru că nu vei avea chef să cari geaca peste tot în mână. Iar un pulover de rezervă nu strică niciodată.

Recomandare: Indiferent de perioada în care alegi să vizitezi Roma, ai grijă la trafic! Să nu cumva să crezi că este că în România sau, mai rău, ca în țări din Occident. Este haos și punct. Pe oriunde treci, ca pieton, riști să fii lovit de mașină, și da, chiar dacă ești pe trecerea de pietoni semaforizată. Atenția sporită este elementară peste tot, însă aici ar trebui să fie dublu sporită.

Cum să vizitezi Roma

Așa cum am mai zis, Roma este un oraș istoric. A fost centrul artei și al culturii, aruncând influențe pe tot globul, timp de 3000 de ani.

Știi de când ești copil că aici vei regăsi Colosseumul, Fontana di Trevi, Vaticanul. Dar nu sunt singurele atracții turistice din Roma care merită a fi văzute.

Pentru asta îți poate fi de folos un abonament de autobuz hop-on/hop-off. Din punctul meu de vedere, este ceva chiar practic: ai asigurat atât transportul în comun, cât și marcarea punctelor de interes din Roma.

Autobuzul a fost inclus într-un pachet mai mare, adică un Pass ce includea intrări și reduceri la majoritatea atracțiilor mari.

Recomandare: În cazul în care aveți un city break scurt și v-ați luat bilet de hop-on/hop-off pentru toate zilele, eu recomand să faceți asta: folosiți prima zi pentru a vă plimba pe toate liniile. În acest fel, veți avea ocazia de a vă familiariza cu noul oraș. Veți vedea clar toate atracțiile turistice populare și veți știi dacă merită să vă întoarceți la vreuna sau nu. În plus, aveți intrări sau reduceri la unele atracții.

Se poate întâmpla ca unele atracții turistice să nu fie pe placul vostru, așa că de ce să bateți drum degeaba din prima?

Pentru a-ți oferi o oarecare idee despre cum să vizitezi Roma, îți voi povesti mai jos parcursul nostru, în cele 4 zile și jumătate ale sejurului nostru în Roma.

Exact în prima zi, am ajuns puțin cam târziu pentru a ne activa abonamentul. Așa că am ales să plecăm pe jos, spre centru. Am inspectat puțin Colosseumul și zona din împrejur. Adică strada Fori Imperiali. Este o stradă lată, plină de turiști, dar și de mașini, așa că ai grijă.

Forli Imperiali - Roma - Escapada in Decembrie - ProBooking

Bineînțeles, am ajuns și la Fontana di Trevi, care era împănzită de turiști.

Fontana di Trevi, turisti - Roma  - Escapada in Decembrie - ProBooking

A doua zi am activat abonamentul și am început de dimineață, oprindu-ne la Colosseum, unde aveam intrarea inclusă.

Zona este mult mai mare decât ne-am așteptat, așa că aproape am stat toată ziua acolo.

Sunt foarte multe ruine și situri care prezentau interes.

Colosseumul este chiar impresionant. Mai ales că a fost păstrat atât de mult timp. Sunt tururi care îți permit să mergi chiar și în zona subterană. Multă istorie se păstrează între acești pereți măreți și aș recomanda să alegeți un ghid, pentru a afla cât mai multe informații.

Apoi ne-am îndreptat atenția către Forumul Roman și colina Palatino. Aici am avut noroc să prindem un ghid tare degajat și amuzant, iar experiența și informațiile primite au fost excelente.

Toată zona colinei Palatino este pietonală, pentru a te plimba liniștit printre peste 15 ruine. Pare un fel de labirint, în care descoperi la fiecare colț ceva nou. Parcul Orti Farnesiani este cel mai înalt punct de pe colină și oferă o panoramă frumoasă a Romei. Bineînțeles că am ales să ne odihnim puțin pe banca de acolo.

Spre lăsarea întunericului ne-am îndreptat spre centru, unde ne-am oprit și la Pantheon. Intrarea aici este liberă, așa că nu te oprește nimic să intri. Dacă te vei uita în sus, vei vedea o fereastră, chiar în mijlocul cupolei. Doar că această fereastră nu are geam. I se spune Ochiul Cupolei.

Tot în această zi am descoperit, chiar pe lângă Pantheon, “magazinul” de înghețată, care ulterior a devenit preferatul meu.

A treia zi a sejurului nostru în Roma am rezervat-o pentru plimbare și descoperire. Am vrut să ajungem și la Castelul Sant’Angelo. Este un castel cilindric, iar pe Google Maps arată ca un model pe care îl fac copiii în nisip.

Nu este foarte mare, este ușor de vizitat și oferă și el panorame frumoase către oraș. Mai jos vei afla câteva informații despre el.

La întoarcere am trecut prin cartierul Trastevere. Am auzit sau am citit undeva că este unul dintre cele mai frumoase cartiere din Roma. Cum să ratăm așa ceva? Și bine că nu am rătat! Aici am descoperit cea mai bună pizza pe care o mâncasem până atunci. Aș putea să spun că este una dintre cele mai bune pizza din toată viața mea. Vei regăsi numele restaurantului mai jos, în următorul “capitol” al acestui articol.

După care am ajuns la Piața Espana. La o oră cam nepotrivită, căci nu am reușit să facem prea multe poze (era foarte multă lume). Ne-am reîntors la Fontana di Trevi, care era ceva mai liberă de data aceasta și am reușit să mă pozez cu ea pe fundal (fotografie de făcut pentru un turist „adevărat”).

A patra zi am ales să ne plimbăm cu autobuzul hop-on/hop-off, pentru a vedea unde ar trebui să ne mai oprim. Am făcut o tură completă, reușind să pozez și alte atracții, din mers.

La final ne-am oprit la Bocca della Verita. Este o sculptură populară, pe care lumea o vizitează datorită mitului pe care “îl poartă”: dacă bagi mâna în gura feței sculptate și spui o minciună, gura se va închide, iar mâna ta va rămâne acolo. Ai curaj să încerci?

A cincea zi ne-am îndreptat către Vatican. Da, îți cam trebuie o zi întreagă să îl vizitezi. Chiar dacă, personal, nu îmi place să intru în muzee, le vizitez pe acelea pe care știu că nu le voi mai vedea altundeva. Exact cum este Muzeul din Vatican.

Recomandare: încearcă să mergi cât mai de dimineață posibil. Cozile pot ajunge să fie foarte mari. În plus, cred că vrei să și apuci să vezi ceva, nu doar să îți faci loc printre mulțimi de oameni.

Am ajuns la Vatican folosind autobuzul hop-on/hop-off, pe care l-am păstrat exact pentru această zi. Este un loc plin de istorie, unde chiar și cei nepasionați de muzee și istorie vor fi încântați de măcar anumite obiecte expuse acolo. Cum ar fi această hartă a lumii, conturată acum sute de ani.

Harta lumii 1580 - Escapada in Decembrie - ProBooking

Tot aici se află și Capela Sixtină. Nu ai voie să o pozezi, dar vă spun că am rămas puțin perplexă. Nici nu m-am documentat, e drept, dar toată viața am crezut că faimoasa pictură Creația lui Adam, pictat de Michelangelo este mult mai mare. Mare mi-a fost surprinderea când a trebuit să o caut în mulțimea de alte picturi ce se aflau pe tavanul Capelei Sixtine.

Captivanta a fost și camera în care erau expuse mașinile Papei. Printre ele se află și cea în care unul dintre Papi a fost atacat și, bineînțeles, există și un filmuleț care explică tot ceea ce s-a întâmplat atunci.

Piața San Pietro primește, la anumite ore și în anumite zile, mii de oameni care vin să se roage ori să îl vadă pe Papă. De ce să mint, acum am avut noroc, căci nu era prea multă lume. Am admirat-o liniștiți.

După care am și intrat în Basilica Sfântului Petru. Nu mi-a venit să cred cât de mare este. Atât în lățime, cât și în lungime și în înălțime. Am avut inclus în abonament o intrare chiar sus, în cupolă. Aici am putut să surprind Piața San Pietro în toată splendoarea ei. Dar și Roma și Grădinile Vaticanului.

Cam așa ne-am petrecut cele 5 cinci zile în Roma. La sfârșitul vizitei, m-am declarat mulțumită, căci am reușit să văd cam tot ce ne-am propus, poate și mai mult. Ca să nu mai zic că am și descoperit două dintre … magazinele mele favorite: unul cu pizza și unul cu înghețată.

Poți să alegi să faci ca noi, dar îți las mai jos și tot ceea ce recomand pentru vizitare. Tocmai ca să îți poți face și programul tău.

Ce să vizitezi în Roma

1. Colosseum

Este una dintre cele mai cunoscute atracții din Roma, dar și din lume. Când spune cineva “Colosseum”, nu ai cum să nu știi la ce se referă și unde se află.

Dacă cineva încearcă să “te închidă”, punându-ți întrebarea: “Unde este Amfiteatrul Flavian?”, să știi că se referă la Colosseum. Aceasta este o altă denumire a lui.

Colosseumul este o clădire monumentală, pe 3 etaje. Este un amfiteatru oval folosit în vremurile românilor pentru luptele cu gladiatori.

Un alt lucru interesant de știut despre el este că se încadrează la cel mai mare amfiteatru construit vreodată. Și-a păstrat acest titlu din anul 78AD, deci de mii de ani. Aș vrea să știu ce ar fi în gândul oamenilor care l-au construit, dacă ar afla că a lor construcție are, în continuare, un asemenea titlu.

Colosseumul poate fi vizitat doar pe bază de bilet, la care poți opta pentru ghid. Poți alege între un tur care începe dimineața foarte devreme, ori seara ori cel clasic, de peste zi. Ai și opțiunea de a vizita catacombele.

2. Forumul Roman

Forumul Roman este un forum rectangular, care este înconjurat de ruine ale unor importante clădiri guvernamentale din Roma antică. Original, acest forum a reprezentat o piață.

Ce este un forum, vă întrebați? Acesta reprezenta centrul unui oraș roman. Servea ca punct public, unde se desfășurau diverse activități religioase, culturale, economice, politice și sociale. Nici un alt forum din acea perioadă nu a depășit, ca și mărime, Forumul Roman.

Pentru a vizita această atracție, ai nevoie de un bilet, care costă în jur de 12 euro pentru adulți.

De ținut minte: Poți achiziționa un singur bilet care să îți permită să intri la Forum, Colosseum și Palatino.

3. Dealul Palatino

Este o zonă înaltă, ce veghează asupra Forumului Roman. Dealul Palatino este una dintre cele mai antice zone din Roma. Găzduiește multe ruine ale unor palate antice romane. La o scurtă numărătoare, sunt peste 15 astfel de mici zone.

Fiind, practic, un parc, toată zona este pietonală, ca să te poți plimba în voie. Ai și un parc în care te poți odihni – Parcul Orti Farnesiani.

Merită să colinzi tot dealul, deoarece vei descoperi ruine impresionante.

4. Via Fori Imperiali

Deși este o stradă pe care nu ai cum să o ratezi, am preferat să o menționez ca fiind una dintre zonele pe care să le vizitezi în Roma.

Începe de la Colosseum și se termină în Piazza Venezia. De-o parte și de alta îți vei încânta privirea cu multe ruine, printre care și Foro di Cesare (o piațetă construită de Julius Caesar în anul 46BCE).

Mergând pe această stradă și având Colosseumul în spate, vei ajunge în Piazza Venezia, practic un nod al străzilor din centrul Romei. Ai ocazia să observi de aici măreția Altarului Tatălui Pământului (în traducere mot-a-mote, de la Altar of the Fatherland). Acesta este templu din marmură, construit în cinstea primului rege al Romei și în cinstea soldaților din Primul Război Mondial.

5. Fontana di Trevi

Altă locație pe care nu ai cum să nu o recunoști dintr-o mie de poze. Este una dintre cele mai faimoase fântâni, în stil baroc, din lumea întreagă.

A fost construită în anii 1730, sub îndrumarea arhitectului italian Nicola Salvi. Cel care a finalizat lucrările a fost arhictectul Giuseppe Pannini.

Are aproape 50 de metri lățime și este înalță de 26 de metri. Perfect pentru a încăpea cât mai multă lume care dorește să îi facă fotografii.

Tocmai de aceea, te sfătuiesc să mergi cât mai de dimineață, pentru a evita valul de oameni. Asta în cazul în care vrei să fii printre cei care au o poză cu fântâna în fundal, fără nimeni altcineva.

6. Piața Espana

Ceva mai sus de Fontana di Trevi, în capătul străzii Propaganda (via di Propaganda), se află Piața Spaniolă.

Construită în secolul 18, este piața unde se află Fontana della Barcaccia, Treptele Spaniole și Biserica Trinită dei Monti. Este o zonă populară, de întâlnire, unde mulți turiști vin să își facă un selfie.

Pentru un timp, Scările Spaniole, ce duc la Biserica Trinită dei Monți, au avut acces restricționat. Altfel, poți utilza scările nu doar pentru a merge la biserică, ci și pe post de scaun.

7. Pantheon

Coborând din Piazza Venezia, mergi către dreapta spre Fontana di Trevi. Cealaltă direcție duce către Pantheon.

Pantheon este un fost templu Roman, construit între anii 118 și 126 AD. Primii doi regi ai Italiei (Vittorio Emanuele II and Umberto I) sunt înmormântați aici. Arhitectul se numește Apolodor din Damasc.

Intrarea este liberă, așa că nu te sfii să intri să vezi unul dintre cele mai mari domuri din ciment, care nu a avut nevoie de extra consolidare.

Foarte interesant este faptul că, deși acum intri fără a păși pe vreo treaptă, Pantheonul era, de fapt, mult mai înalt. Cel puțin 7 scări se aflau la intrare, însă timpul a adus straturi de pământ, astfel, îngropând Pantheonul.

8. Străzile din centru, dar și cele laturalnice

Roma este unul dintre orașele care merită descoperite la pas. Nu știi cu ce minunăție de stradă sau clădire te vei întâlni. Aș recomanda să ajungi să te plimbi măcar pe străzile din centru. Cele din apropierea Pieței Spaniole sunt și pline de magazine, dacă vrei să ai un motiv mai întemeiat.

9. Trastevere

Poate sunt puțin subiectivă legată de acest cartier, însă de ce să nu descoperi chiar tu? Se pare că este unul dintre cele mai frumoase cartiere din Roma. Suprinde foarte bine caracterul italian și nu este aglomerat.

Se află chiar peste râul Tiber, iar podul spre el se găsește în spre stânga dealului Palatino.

Ne-a plăcut foarte mult, deoarece ai șansa să găsești și pizzerii, cofetării și restaurante locale, unele tradiții de familie. În caz că te interesează acest aspect, ține minte că tot aici vei regăsi 5 biserici/basilici pe care le poți vizita.

10. Castelul Sant’Angelo

Cunoscut și drept Mausoleul lui Hadrian, castelul a fost folosit de preoți pe post de fortăreață. Asta după ce Hadrian, unul dintre împărații Romei, l-a folosit drept mausoleu pentr el și familia sa. A fost construit în secolul al doilea.

Așadar, înglobează numeroase reflecții ale diferitelor sale „întrebuințări”. Poate fi considerat, în același timp, zona arheologică, muzeu și monument. Poartă în spate o mulțime de aspecte istorice, pe care te invit să le citești pe site-ul oficial.

În orice caz, un aspect neștiut de prea multă lume, este că există un tunel secret ce leagă castelul de Vatican.

Prețul unui bilet, pentru adulți peste 18 ani, este în valoare de 14 euro.

11. Vatican

Independent de Roma, Vaticanul rămâne o locație de vizitat pentru toată lumea. Cuprinde Muzeul din Vatican, Basilica Sfântului Petru, Capela Sixtină, Grădinile Vaticanului.

Basilica Sfântului Petru, a cărei construcție a început în anul 1506, este cea mai mare basilica creștină din lume. Aici se pot aduna aproximativ 20.000 de oameni. Are o înalțime de 137 de metri și doar pozându-te în ea vei realiza, cu adevărt, cât de mare este.

Muzeul din Vatican este unul dintre puținele muzee pe care le-am vizitat. Prefer să intru doar în acelea unde știu că voi vedea lucruri ne-expuse în altă parte. Nu cred că am apucat să îl vedem pe tot, pentru că este foarte mare. Însă vei vedea o mulțime de lucruri interesante, precum obiecte antice, hărți foarte vechi, statui, picturi. Înglobează tot: artă, cultură, toate din perioada Renașterii.

Capela Sixtină este una dintre cele mai cunoscute atracții din întreaga lume. Ajungi la ea din muzeu. Aici se regăsește faimoasa pictură a lui Michelangelo, cea care îl afișează pe Dumnezeu dând viața lui Adam (Creația lui Adam este numele ei). Poate știi, poate nu: pictura nu este atât de mare pe care ți-ai imagina. Se află undeva pe tavanul capelei, însă trebuie să te concentrezi puțin ca să o găsești printre sutele de alte picturi.

Unde să mănânci în Roma

Consider că un ghid complet al orașului conține și câteva restaurante sau locații unde poți savura ceva bun.

Pentru Roma, am să recomand două locații care îmi stau la inimă și acum: La Renella și Venchi.

La Renella

Se află în cartierul Trastevere. Este o pizzerie combinată cu brutărie, ceva afacere de familie, din ce părea. În orice caz, localnicii veneau des pentru pâine, dar și pentru pizza. Practic, este un fel de Pizza-To-Go. Ai la dispoziție zeci de variante, însă forma este dreptunghiulară. Poți să mănânci acolo, dacă ai loc sau poți pleca în continuarea plimbărilor tale. Tot ce oferă este gustos și pregătit proaspăt. Am mâncat în 3 din cele 5 zile cât am stat în Roma și îmi pare rău că nu l-am descoperit mai repede.

Prețurile? Foarte accesibile, nu te speria.

Venchi

Se află pe lângă Pantheon. Este o “înghețătărie” ce își are originea din anul 1870 și ceva. Probabil că toate înghețatele din Italia sunt bune (gelatto, gelatto), dar noi am intrat aici și nu am mai gustat și altceva. Personal, este cea mai bună înghețată pe care am mâncat-o vreodată (exceptând un loc pe care l-am descoperit în 2018, chiar în orașul meu natal).

Venchi cred că este un lanț ori o franciză. Am descoperit că se află o locație și în București, însă nu au atât de multe arome și este și puțin dificil de ajuns la ea. In Milano sunt vreo trei locații. Recomand, cu bucurie, toate aromele, însă cu precădere varianta Cremino.

Prețurile sunt, poate, puțin piperate, însă se învârt în zona prețurilor celorlalte gelaterii din Roma.

Cam așa se încheie o escapadă în Roma, de câteva zile. Evident, sunt mult mai multe locații pe care merita să le vizitezi, dar acestea au fost cele importante. Poate la o a doua excursie în Roma voi lua cărările mai puțin populate, pentru a descoperi și mai multe. Și poate la fel vei face și tu.

În orice caz, îți las aici o surpriză pe care să o descoperi: Piramida lui Cestius. Da, există chiar și o piramidă în Roma.